Hoe gaat u met kritiek om?

omgaan met kritiekVaak vragen we de mening van een ander over van alles en nog wat in de hoop bevestigd te worden in onze keuze of mening. We willen graag horen dat de ander er net zo over denkt als uzelf. Want dat betekent immers dat u het goed gedaan heeft. In eerste instantie bent u blij maar wat later dringt soms het besef door of de mening van die ander nu wel zo nuttig was.

Als u alleen maar wilt horen hoe geweldig u bent dan is die mening nuttig geweest. Maar vraagt u een mening om uzelf of dingen te verbeteren dan is een eerlijke opinie meer gewenst. Maar dit kan inhouden dat u iets te horen krijgt wat u een vervelend of naar gevoel geeft. Of dat als u ergens heel enthousiast over bent het minder leuk wordt omdat de ander hier misschien totaal anders over denkt of niet dezelfde interpretatie of associatie over het onderwerp heeft als u.

Als u een negatief gevoel ervaart nadat u kritiek heeft gekregen is dit een teken dat u de kritiek persoonlijk op uzelf betrekt. De negatieve machine treedt inwerking en zegt u dat u het niet goed gedaan heeft, dat u niks kunt, dat wat u doet niets voorstelt, dat u een sukkel bent, enzovoort. Maar als u goed luistert en met de juiste instelling om kritiek of een mening vraagt, wordt u juist blij!

U vraagt letterlijk aan de ander wat hij of zij vindt over het onderwerp! U bent niet het onderwerp. Maar waar u een mening over vraagt is het onderwerp. Hierover wordt kritiek gegeven en niet over u. U vraagt niet aan de ander of die u goed genoeg vindt. U vraagt aan de ander of die het onderwerp goed genoeg vindt en of er punten van verbeteringen zijn.

Als er dus een mening of kritiek wordt gegeven is dit altijd bedoelt om het onderwerp te verbeteren!

Dit wil niet zeggen dat u altijd moet veranderen wat die ander zegt maar u kunt die kritiek wel in overweging nemen. De ander bekijkt het onderwerp namelijk vanuit een ander standpunt dan de uwe en dat leidt altijd tot verbetering. Hetzij dat u er dieper over na gaat denken of dat u het advies direct in zijn geheel of gedeeltelijk toepast. Of dat u tot de conclusie komt dat er niets verandert hoeft te worden omdat dit het hoogst haalbare is. En hiervan wordt niet alleen het onderwerp beter maar het geeft ook uzelf een prettig gevoel.

Als u de adviesgever bedankt voor zijn waardevolle bijdrage kunt u erop rekenen dat u een volgende keer weer goed advies en kritiek krijgt. Hij of zij vindt het namelijk ook prettig om gewaardeerd te worden voor zijn bijdrage en zal hier ook steeds vaker aan willen meewerken. Zo wordt niet alleen uw onderwerp beter maar zijn er ook meerdere mensen die er een goed gevoel aan overhouden!

Succes en een warme groet van,
Henrice Kupper